הפקת מוצרי קוסמטיקה מים המלח

במשך אלפי שנים ידוע ים המלח כאחד המקורות הטבעיים המובילים בעולם לתכשירי בריאות ויופי כגון שמפו ללא מלחים, עוד מימי קליאופטרה ועד ימי אהבה מוצרים שונים המתבססים על בוץ ים המלח או תוצרים טבעיים אחרים של הים עשו לעולם הקוסמטיקה והטיפוח מה ששום מוצר אחר לא הצליח לעשות ועם זאת הניצול המסיבי של כדור הארץ נותן את אותותיו גם בתחום זה.

הדרישה בסין למוצרים קוסמטיים כגון מסיכה לפנים, כמו לכל דבר אחר עלתה עם השנים בעקבות אורח החיים המערבי שנכנס למדינה. מגמה זו צפויה להימשך ובדיוק כמו בתחומים אחרים מדענים חוזים שעליית צריכת הפינוקים שמקורם בנפט, כימיקלים מתכלים ומשאבי טבע אחרים יעלו מה שמביא להתגברות העומס שבו נמצא כדור הארץ בכלל וים המלח בפרט.

אך העומס והבעיות אינן מתבטאות רק בהפקת המוצרים אלא גם בפסולת שנוצרת בתהליכי הייצור ובסיום הצריכה – מכלי הפלסטיק, תוצרי הלוואי ופליטות החומרים לסביבה הורגים אורגניזמים שונים ויוצרים זיהומים המהווים כרי גידול פוריים לחיידקים ולשמרים שמתחרים על משאבים כגון מזון וחמצן. בעוד שבתחומים שונים מתפתחת מודעות אקוגולית ואיתה גם תרבות צריכה מודעת הבוחרת לצרוך מוצרים ידידותיים לסביבה הרי שבתחום הקוסמטי זהו אינו המצב. המודעות הצרכני בתחום זה מתמקדת רובה ככולה במוצרים שלא נוסו על בעלי חיים אך פחות בכאלו שהופקו והובלו תוך כדי הגנה על הסביבה.

תופעת הבולענים הנובעת מהתייבשות ים המלח כמו גם נסיגת קו החוף שלו מהווים ביטוי לניצול המחפיר של בני האדם את אוצרות הטבע ודווקא עבור ים המלח ותוצריו המדהימים המהווים בסיס למוצרי טיפוח מהמובילים בעולם חשוב שתתפתח מודעות צרכנית שכזו. יש הסבורים שצעד הכרחי במודעות כזו היא תיירות יופי – כזו המעודדת את הצרכנים לא רק לצרוך את המוצרים אלא להגיע פיזית אל הים ולהיחשף אליו ולאיומים עליו, אך יש כאלו שרואים בתיירות בכלל ובדלק מטוסים בפרט, גורם מזהם ואנטי אקולוגי מהמדרגה הראשונה. כך שלא ברור האם הגעה פיזית אל ים המלח תתרום או תפגע בסביבה בכלל ובים המלח בפרט.